Sunday, July 23, 2006

Arts Policies with ideological/political goals (Where do Arts Policies come from, Part 2)

Continuing with the subject of Where do Arts Policies come from, I am convinced that the first and main motivation to create Arts policies is to respond to political and/or ideological interests. No doubt in my mind. Where I have a doubt is in whether these interests are transparent, or if they are only a matter of keeping an image.
In the first class of my Issues of Cultural Policy at Columbia University, taguth by Dr. Ruth Bereson (now director of the program in Arts Management at the University at Buffalo), she read us a series on statements from different countries. The task was to try to id where each came from. The goal was to understand the natureof these statements, many times connected with the social, political, and economic times (and places), and many times the complete opposite. What is common, and was evident by reading the statements out of their context, is that they have a heavy ideological and political load: Their promise is to strengthen and protect national identities.

My final essay for the course questions the frank-ness of many of these policies. A lot of them were created to favor the public image of the ruling party (locally, but also abroad), but I doubt that, in most cases, the creators of such policies are prepared (intellectually and animically) to implement such rules.

Charles de Gaulle, Colombey, 1954 One example: in 1961 Andre Malraux, the first Miniter of CUlture of France, opened the first of many Houses of Culture, with the idea of de-centralize the administration and promotion of the French culture. The success or failure of this policy has been subject of many debate, which are not relevant here. In 1970, 9 years later, the first House of Culture opens in Guatemala. My argument (perhaps a bit cynical): The replication of this policy only pretends to give the impression that Guatemala was "moving forward", just because they were following european models. To date, the Houses of Culture in Guatemala remain without a clear mission or overall goal, without a frank reason d'etre. What is clear in my mind is that some politician's (or bureaucrat's) resume includes his/her participation in the drafting of the decree for the creation of one of all of the Guatemalan Houses of Culture.

Políticas del Arte con fines ideológicos/políticos (De dónde vienen las políticas del Arte, Parte 2)

Continuando con el tema De dónde vienen las politicas del Arte, me parece que la primera y principal motivación para la creación de políticas del arte es atender intereses políticos y/o ideológicos. De eso no hay menor duda. De lo que sí la hay es si esos intereses son transparentes, o si sólo son pura cuestión de imagen.

En la primera clase de mi curso de Políticas Culturales en la Universidad de Columbia, impartido por la Dra. Ruth Bereson (ahora Directora del programa de Gestión para las Artes en la Universidad de Buffalo) nos leyó una serie de enunciados de diferentes paises. La tarea era tratar de identificar de qué país venía cada una. El objetivo era comprender la naturaleza de estos enunciados, muchas veces conectados con la realidad social, política y económica del momento (y el lugar), y muchas veces todo lo contrario. Lo que es común, y fué evidente al leer los enunciados fuera de contexto, es que los enunciados tenían una carga ideológica y política: Pretenden fortalecer y proteger identidades nacionales.

Mi ensayo de fin de curso questiona la franqueza de muchas de estas políticas. Muchas de ellas estan hechas para favorecer la imagen pública del partido (a nivel nacional e internacional), pero personalmente, dudo que los creadores de estas políticas esten preparados (intelectual y animicamente) para implementar tales reglas.

Charles de Gaulle, Colombey, 1954 Un ejemplo: en 1961 André Malraux, el primer Ministro de Cultura de Francia abrió la primera de muchas Casas de la Cultura con la idea de decentralizar la administracion y promoción de la cultura francesa. El éxito o fracaso de esta política ha sido tema de muchos debates, que no vienen al caso. En 1970, 9 años después, se inaugura la primera Casa de la Cultura en Guatemala. Mi propuesta (quizas un tanto cínica): La réplica de esta política, en el fondo, lo único que perseguía era dar la impresión que Guatemala estaba progresando, sólo por el hecho de seguir modelos europeos. Hoy día las Casas de la Cultura en Guatemala siguen sin piés ni cabeza, sin norte, sin razón franca de existir. Lo que sí es seguro que más de algún político (o algún burócrata) ha incluído en su curriculum su participación en la elaboración del decreto de creación de una o todas las Casas de la Cultura.

Warm Up at P.S.1
Warm Up en P.S.1


Yesterday I went to the P.S.1 Warm Up, invited by my Arts Administration classmate Yng-Ru Chen, who works now as the Director of PR at P.S.1. In spite of the dangerous storm threats, the rain, and the recent power shutdowns in Queens, the Warm Up was well attended and fun.

Ayer fui al Warm Up de P.S.1, invitado por mi compañera de clase de Arts Administration, Yng-Ru Chen, quien trabaja como directora de relaciones públicas de P.S.1. A pesar de las amenazas de tormentas, de la lluvia y de los apagones recientes en Queens, el Warm Up recibio bastantes visitantes, y fue divertido.


DJs included A Guy Called Gerald “live”(Sugoi, U.K. Berlin)San Serac “live” (Output, Boston)and Derek Plaslaiko (Ghostly, NYC). At the entrance of P.S.1, I enjoyed the view of the installation of MoMA's Seventh Annual Young Architects Program winners (OBRA), called Beatfuse!.

Los DJs que participaron incluyeron a A Guy Called Gerald “live”(Sugoi, U.K. Berlin) San Serac “live” (Output, Boston)and Derek Plaslaiko (Ghostly, NYC). En la entrada de P.S.1, disfruté de la vista de la instalación "Beatfuse!" (por la firma OBRA), que fue la ganadora del Séptimo Programa Anual de Arquitectos Jóvenes del MoMA.



When visitng the exhibits I was surprised to find a video of Guatemalan Regina Galindo's performance "Quien puede borrar las huellas?" I'll write more about that.

Al visitar las exhibiciones, me sorprendió encontrar un vídeo de la performance de la Guatemalteca Regina Galindo, "Quién puede borrar las huellas?" Ya escribiré más sobre eso.



(Text, Pics and Video/Texto, Fotos y Vídeo: ©2006 Alvaro F. Rodas)