Saturday, June 10, 2006

Comments on Social Action Through Music and Cultural Policy, Part 2 (From my Masters Essay)

The new approach to culture and social development from international organizations (UNESCO, World Bank, OAS, etc.) is pushing governments to re-think their cultural policies, and arts organizations and artists in these countries to reconsider their views on the purposes of art and their organizations’ missions. Third world countries’ policies for development and culture seem to be led, and even dictated, by the agendas of these international organizations. Organizations like the World Bank, the Organization of American States and the Inter-American Development Bank provide large amounts of economic support and grants to governments and non-profit organizations. Kurt Weyland (Weyland, K. G. (2004). Learning from foreign models in Latin American policy reform). Washington, D.C. Baltimore: Woodrow Wilson Center Press; Johns Hopkins University Press) argues that public policymaking, specially in Latin America appears “to come in waves, as innovation in one country triggers imitation by other nations”. In the case of culture and social development, it seems like the agendas of international organizations also influences on the formation of these trends or “waves.”
As a result, many arts organizations rely on this approach for survival. By presenting a social development mission, they can secure funding from governments and international organizations. Many arts organizations, however, have effectively renovated their missions to attain social mobilization without relying on such funders. These arts organizations are deeply appreciated in societies in which any opportunity for empowerment makes a big difference in the social development of individuals and communities.
The Venezuelan National System of Youth and Children's Orchestras is a great example of social action through the performing arts., although it is not the only one. Many other programs in Third World countries not connected with Venezuela have developed projects to achieve social development, provide effective participation in the arts, and preserve their artistic integrity. (See part 3)

Comentarios sobre Acción Social por la Música y Política Cultural, Parte 2 (Extraído de mi Ensayo de Maestría)

La nueva concatenación de cultura y desarrollo social adoptada por organismos internacionales (UNESCO, OEA, Banco Mundial, etc.) empuja a los gobiernos a reconsiderar sus políticas relacionadas con la cultura y el arte, y a muchas organizaciones para las artes y artistas individuales los lleva aa reconsiderar sus perspectivas sobre las funciones del arte y la misión de sus organizaiones. En general, las políticas de los países considerados tercermundistas parecen estar guiadas, e incluso dictadas por las agendas de estas organizaciones internacionales. Organizaciones com el Banco Mundial, el BID, o la OEA, proporcionan grandes cantidades de apoyo económico y aportes a los gobiernos y a organizaciones no gubernamentales. Kurt Weyland (Weyland, K. G. (2004). Learning from foreign models in Latin American policy reform). Washington, D.C. Baltimore: Woodrow Wilson Center Press; Johns Hopkins University Press) argumenta que el quehacer de las políticas públicas, especialmente en America Latina pareciera "venir en olas, cuando la innovación en un país propicia la imitación en otras naciones". En el caso de la cultura y desarrollo social, pareciera que las agendas de las organizaciones internacionales tambien influyen en la formación de estas "olas". Como resultado, muchas organizaciones para las artes se aprovechan de estos discursos para su sobrevivencia. Al presentar una misión de desarrollo social, estas organizaciones pueden asegurarse fondos de gobiernos y organizaciones internacionales. Por el otro lado, otras muchas organizaciones para las artes han renovado sus misiones para faciliatar moviliacion social sin tener que depender de estos financiamientos. Estas organizaciones son apreciadas en sociedades donde cualquier oportunidad de empoderamiento hace una gran diferencia en el desarrollo social de individuos y comunidades.
El Sistema Nacional de Orquestas Infantiles y Juveniles de Venezuela, es un ejemplo importante de acción social a través de las artes escenicas, aunque no es el único. Muchos otros programas en el paises del Tercer Mundo, sin conexión alguna con Venezuela, han creado programas que propician desarrollo social, proporcionando participacion efectiva en las artes y preservando su integridad artística.

Friday, June 09, 2006

Comments on Social Action Through Music and Cultural Policy, Part 3 (From my Masters Essay)

As mentioned before, along with the Venezuelan System of Youth and Children;s Orchestras and its replications in Latin America, several organizations around the world have developed projects to achieve social development, provide effective participation in the arts, and preserve their artistic integrity. These include the African Children’s Choir, which focuses on children aged seven to eleven who have lost one or both parents. Having originated in Uganda in 1984, it is supported by the Foundation for Life, a Christian organization, and now has programs in Rwanda, South Africa, Nigeria, Ghana, Sudan and Kenya. In Rio de Janeiro, Brazil, the Afro-reggae Cultural Group was founded in 1993 with the mission “to promote social inclusion and social justice through art, Afro-Brazilian culture and education, bridging differences and serving as foundations to citizenship sustainability”. Afro-reggae gives instruction in traditional Brazilian percussion and dance to youth at risk from the “favelas” in Rio de Janeiro to keep them from joining drug-dealing gangs, and by giving them tools to empower other youth. They receive financial support from international and local organizations as well as from U.S. Foundations. The violin program at the Gandhi Ashram School in Kalimpong in the Indian Himalayas teaches children from the Biswa Karma class, one of the lowest in the Hindu caste system. Support and instruction to learn violin, and opens educational and social mobilization opportunities. The program, began in the early 1990s, is supported by Indian, German and Canadian donations. Worth mentioning also is Guatemala's Caja Ludica, in which I taught a bit, coordinated a percussion troupe for a while, and co-produced and performed in several montages. I miss them...

Comentarios Sobre Acción Social por la Música y Políticas Culturales, Parte 3 (De mi Ensayo de Maestría)

Como mencioné anteriormente, además del sistema de Orquestas de Infnatiles y Juveniles de Venezuela y sus réplicas en América Latina,varias organizaciones alrededor del mundo han desarrollando proyectos para facilitar desarrollo social, proveer participación efectiva en las artes y preservar su integridad artística. Estos incluyen el Coro de Niños de Africa, que se enfoca en niños de siete a once años que han perdido a uno o ambos de sus padres. Originado en Uganda en 1981, es apoyado por la Fundación para la Vida, una asociación Cristiana, y ahora tiene programas en Ruanda, Sudáfrica, Nigeria, Ghana, Sudán y Kenia. En Río de Janiero, Brasil, el Grupo Cultural Afro-Reggae fue fundado en 1993 con la misión de "promover la inclusión y la justicia social, usando arte, cultura afro-brasileña y educación como herramientas para crear puentes que unan las diferencias y sirvan como base para el sustento y para ejercitar la ciudadanía". Afro-Reggae ofrece instrucción en percusión y danza tradicional brasileña, a jóvenes en riesgo de las favelas en Río de Janeiro, para prevenir que se unan a pandillas de traficantes de drogas y proporcionandoles herramientas para empoderar a otros jóvenes. Afro-reggae recibe apoyo económico de organizaciones locales e internacionales así como de Fundaciones privadas en Estados Unidos. El programa de Violín en la Escuela Ashram Gandhi en Kalimpong, en los Himalayas de la India, enseña a niños de la clase "Biswa Karma", una de las más bajas en el sistema de castas Hindú. Ellos ofrecen apoyo e instrucción para aprender el violín, y les abre oportunidades de educación y mobilización social. El programa, que se inicio en la década de 1990, está financiada por donaciones de India, Alemania y Canadá. No puedo dejar de mencionar al Colectivo Caja Lúdica de Guatemala, en el que dí algunas clases, coordiné un grupo de percusión por algún tiempo y co-produje y/o toqué en un par de montajes. Cómo los extraño...

Tuesday, June 06, 2006

Philharmonic of the Americas
Filarmonica de las Americas

Last night I attended the concert of the new Philharmonic of the Americas, under de baton of its founder, 24-year-old Alondra de la Parra, at Avery Fisher Hall, Lincoln Center. It featured Venezuelan prodige Edicson Ruiz's New York debut premiering Paul Desanne's Bass concerto. I am no music critic, so here is just my humble take on it: For Ruiz it was risky to debut with a new (very new) piece. It needed more work. A lot of times the bass could not be heard at all, percussion was TOO loud (and I am a percussionist, so go figure). As for the rest of the concert, Revueltas' Redes was played with great energy and drama. The audience got turned on by Bernstein's Overture to West Side Story. That Latin "thing" that emanates for a performer really makes a difference. In this case, de la Parra's Latin "think" made this a very special and unique performance. I just regret that Edicson's performance didn't blow my mind...

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Anoche fui al concierto de la nueva Filarmonica de las Americas, dirigida por Alondra de la Parra, de 24 años, en Avery Fisher Hall, Lincoln Center. Se presento al prodigio venezolano Edicson Ruiz en su debut como solista en Nueva York, con el Concierto para Contrabajo de Paul Desanne. No pretendo ser critico de musica, pero aqui va mi humilde opinion: Para Ruiz fue un poco arriesgado debutar con una pieza nueva (muy nueva). Necesitaba mas trabajo. Muchas veces el contrabajo no se escuchaba en lo absoluto, y la percusion fuera de balance (y eso que soy percusionista, no deberia tener objeciones al respecto). Por lo demas, Redes de Silvestre Revueltas sono energico y dramatico, como debe de ser. Pero el publico se encendio con la Obertura de West Side Story de Bernstein. Esa "cosa" latina que emana de un interprete de veras hace la diferencia. En este caso, la "cosa" latina de de la Parra hizo de esta una presentacion especial y unica. Solo lamento que el debut de Edicson no me haya impresionado...

Monday, June 05, 2006

Jogging

Hoy rompi mi propio record. Otra vez tome el tren 1 a Battery Park (el extremo sur de Manhattan), y corri hasta la calle 120. En total corri como 8.5 millas, en 1.5 horas. Sobrevivi.
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Today I broke my own records. Once again, I took the 1 train to Battery Park (the South tip of Manhattan) and ran up to 120th Street. I ran about 8.5 miles in 1.5 hours. I survived.