The first week was intense for everyone. A lot of information, emotions and good vibes fell on us in one week-long bucketful. I can only try to summarize what we learned, at least from my perspective. I learned that in order to replicate El Sistema in the United States, we have to step back from the common music education assumptions and look into a more humanizing way of teaching orchestral music (or highly complex music, as I recall it being called). No “El Sistema” methods, no magic wands or innovative pedagogy manuals. El Sistema is about creating an environment where teaching “floats” on love and true friendship, respect and support among mentors, pupils, and peers. It is an environment where children are children and have room to have fun.
We revisited the idea of El Sistema concentrating on ensembles as the center for learning music and social skills, and on constant performance, formal or not, as an immediate goal and a tool for self-assessment.
On Thursday we had the great opportunity to meet Eric Booth, an extraordinary educator, author and consultant for a number of music education initiatives world-wide A key component of the Abreu Fellows curriculum design team, Eric helped us come up with a list of significant elements of El Sistema to be transferred to the United States.
| Esta primera semana fué intense para todo el mundo. Mucha información, emociones, y Buena vibra nos cayeron como una cubetada que duró una semana completa. Solamente puedo intentar resumirlo todo, al menos desde mi perspectiva. Aprendí que para replicar el Sistema en los Estados Unidos, debemos dar un paso atrás de lo que comunmente se assume en la educación musical por estos lares, y buscar una forma mas humanizada de enseñar música orquetal (o música altamente compleja, como me parece que la han llamado acá). No hay métodos de El Sistema, ni varitas mágicas, ni métodos innovadores de pedagogía. El Sistema se trata de crear unambiente donde la enseñanza “flota” en amor, amistad verdadera, respeto y apoyo entre mentores, pupilos, y colegas. Es un ambiente en el que los niños son niños y tienen espacio para divertirse.
Revisamos la idea de que El Sistema se concentra en los ensambles como centros de aprendizaje de música y habilidades socials, y las presentaciones públicas, formales o no, son una meta inmediata y una herramienta de auto-evaluación.
El jueves tuvimos la gran oportunidad de conocer a Eric Booth, un extraordinario educador, autor y consultor para varias iniciativas de educación artística y musical en todo el mundo. Eric es un elemento clave en el diseño del curriculum del programa Abreu Fellows, quien nos ayudó a crear una lista inicial de elementos significativos de El Sistema que deberán ser transferidos a los Estados Unidos.
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