Thursday, October 22, 2009

El Sistema USA: Núcleo partnerships with the school system or major orchestras?

In the first two weeks of the Abreu Fellows program, a few of things are starting to become clear.  One of them is that not all núcleos will be –and should not be cookie-cutter modeled.  Each núcleo's organizational structure, funding, constituency, governance and leadership style(s) has to respond to its particular circumstances and, possibly, to a changing environment.
In my particular case, and because of my own past experience, I have always been a bit hesitant to think about partnerships with the schools system and major orchestras.  But that was in Guatemala.  At the Abreu Fellows program, the conversation often appears to assume that those partnerships are essential.

I want to start a virtual discussion on this matter.  I made this short video to get this conversation going.   Please post your comments, opinions and/or personal anecdotes.   I want to stress that in this matter there is no right or wrong answer, but all perspectives are valuable.

Thanks for participating in this video to the Abreu Fellows Lorrie Heagy, Katie Wyatt, Stan Thomson; and to Dan Trahey, Program Director, OrchKids/Baltimore Symphony Orchestra and Tanya Maggi, Director of Community Performances and Partnerships at the New England Conservatory.
En las dos primeras semanas del programa Abreu Fellows, algunas cosas están ya quedando claras. Una de ellas es que no todos los núcleos serán, ni deben de ser, cortados con el mismo molde. La estructura organizacional de cada núcleo, sus fuentes de financiamiento, beneficiarios, gobierno, y estilo(s) de liderazgo deben responder a sus circunstancias particulares y, posiblemente, a un medio cambiante.
En mi caso particular, quizás debido a mis propias experiencias, siempre he sido un poco renuente a pensar en entablar alianzas con el sistema escolar, y con orquestas sinfónicas profesionales.  Pero eso era en Guatemala.  En el programa Abreu Fellows, la conversación suele dar a entender que estas alianzas son esenciales.

Quiero iniciar una discusión virtual sobre este tema.  Hice este vídeo corto (perdón, pero no me ha dado tiempo de subtitularlo) para iniciar esta conversación.  Por favor dejen sus comentarios, opiniones y anécdotas.  Quiero hacer énfasis en que no hay respuestas correctas o incorrectas.  Todas las perspectivas son de gran valor.

Agradezco por su participación en este vídeo a los Abreu Fellows Lorrie Heagy, Katie Wyatt, Stan Thomson; y a Dan Trahey, Program Director, OrchKids/Baltimore Symphony Orchestra y Tanya Maggi, Director of Community Performances and Partnerships at the New England Conservatory.

No comments: